Wypisy z Filokalii

Niewiele jest pism ascetycznych przedstawiających taką wartość dla poszukujących głębi życia duchowego jak „Filokalie”. Tym bardziej zastanawiać może fakt jak wciąż niewiele są one znane w naszym kraju, w tym dla środowiska prawosławnego. Sytuacja ta wydaje się jednak zmieniać, o czym można sądzić po wydanych właśnie „Wypisach z Filokalii”. Radość dla pielgrzymujących do Królestwa Niebieskiego, pragnących poszukiwać cennych wskazówek na stronicach tej książki, może okazać się tym większa, jeśli światło dzienne ujrzy kolejny tom tej pokaźnej publikacji, co może wynikać z podtytułu publikacji „Tom I”.

Wstęp do „Wypisów” pióra o. Henryka Paprockiego w kilku zdaniach przybliża nam czym są „Filokalie” i zachęca czytelnika do sięgnięcia po tę wyjątkową książkę. Oto jego fragmenty: <Filokalia (gr. umiłowanie piękna) to nazwa zbioru tekstów jednego lub wielu pisarzy chrześcijańskich. Do najbardziej znanych należą Filokalia Orygenesa oraz pisarzy ascetycznych. Filokalia z dzieł Orygenesa została sporządzona w IV wieku przez św. Bazylego Wielkiego i św. Grzegorza Teologa i dzieli się na trzy części: biblijną, apologetyczną i moralno-filozoficzną. Filokalia pisarzy ascetycznych została zredagowana przez św. Nikodema Hagiorytę z Atosu (1749-1809) przy współpracy św. Makarego Notarasa (1731-1805), metropolity Koryntu i obejmuje dzieła 38 pisarzy ascetycznych. Św. Nikodem Hagioryta jest znany jako autor traktatu ascetycznego Niewidzialna walka, ale poza tym napisał 112 tomów różnych dzieł, a także wspólnie z metropolitą Makarym wydał małą pracę Pożyteczna dla duszy książeczka o nieustannym przyjmowaniu świętych Tajemnic Chrystusa (Wenecja 1783), która odegrała wielką rolę w odrodzeniu życia religijnego. (…)  Obecnie czytelnicy otrzymują trzeci taki wybór (w przekładzie na język polski – przyp. Jach), co należy powitać z zadowoleniem. Dla chrześcijanina bowiem życie duchowe jest najważniejsze, a zjednoczenie z Bogiem i przemienienie stanowią cel życia człowieka. Można więc żywić nadzieję, że publikowane obecnie kolejne fragmenty Filokalii spełnią pożyteczną rolę w rozwoju życia duchowego w naszym Kościele.>

____________________

Wypisy z Filokalii, Tom I, Warszawska Metropolia Prawosławna, Warszawa 2002, s. 287.